L’Ajuntament vol
canviar una vegada més el model
educatiu de les escoles bressol.
La
ciutadania, cadascun de nosaltres, ens ho creiem que el tracte als infants és
una peça clau en el seu desenvolupament? O pensem que només ho diuen els
pedagogs, neuròlegs, pediatres, psicòlegs, sociòlegs, mestres,... per
molestar?
En nom de la crisi, no es pot tolerar tot.
La justificació presentada pel regidor d’Educació i el gerent de l’Institut
Municipal d’Educació per imposar les retallades és un argument de nul·la
voluntat política. Si el curs vinent l'Ajuntament rebrà 200 € menys per infant
de la Generalitat, i creu que no té arguments per a tornar a demanar-li, que ho
retalli d'un altre lloc, de protocols politics excessius, de sous i càrrecs no justificats, de
projectes fantasmes que van quedant al
calaix,... però que no recaigui sobre els de sempre, dels que estem a primera
fila, dels més fràgils i les seves famílies,...
la CRISI ho està justificant tot i no ho podem permetre.
Externalització
completa de les 3 escoles que obriran el curs vinent.
L’Ajuntament de Barcelona des de fa més de
dues dècades ha estat apostant per oferir servei públic 0-3. I servei públic vol dir no pensar l’escola
com un negoci. I això és el que s’introduirà si l’externalizació tira endavant. Malauradament aquestes escoles
obriran una gran escletxa a la xarxa
municipal 0-3, ja que donarà peu a anar
“extingint” al personal funcionari a mesura que es jubili per anar fent el
traspàs a les empreses externes.
Aquests serveis externs han de fer el seu
negoci i qui més perdrà en el canvi són, com sempre, els treballadors , que
veuran notablement minvades les seves retribucions i condicions laborals. Tenim
l’experiència amb els serveis de neteja
i cuina, que cada x anys, les empreses
que volen optar es presenten al concurs públic i els ens públics liciten els
plecs de condicions més econòmics, més o menys florits, però sobretot més
econòmics. Les treballadores, per més anys que treballin, no tindran mai
antiguitat ni possibilitats de millorar el seu sou. Aquests plecs a la baixa
també incidiran negativament en el caire educatiu de l’atenció als infants de 0
a 3 anys.
Augment
de ràtios
De 7 a 8 infants de
0 a 1 anys
De 10 a 13 infants de 1 a 2 anys
De 18 a 20 infants de
2 a 3 anys
Es basen en el decret 282/2006 del
Departament D’Educació de la Generalitat , on es regulen les ràtios màximes per
a l’atenció de 0 a 3 anys. Hem de recordar que el decret es va fer contemplant
la realitat de les guarderies privades: aquestes ràtios eren per evitar
barbaritats (limitant el nombre d’infants a càrrec d’una sola educadora) i per oferir una ràtio
que no fes tancar el negocis de 0-3 anys. L’Ajuntament no havia aplicat aquests
màxims perquè impliquen massificació en detriment del vessant pedagògic. “Total, dos o tres per grup, són molt poquets
el que augmenten,...” però la realitat és un número difícil de gestionar per a
una sola mestra i molt més d’acompanyar
educativament.
Reducció
del 40% del personal de suport educatiu de migdia
Hi ha ajuntaments a comarques que estan
aplicant aquestes ràtios. Entra d’altres
repercussions, en alguns centres ha d’estar movent taules o altres mobiliaris
per a poder cobrir els àpats i el descans dels infants i alhora mantenir espais per altres activitats
educatives . Això es pot fer en moments
puntuals o extraordinaris , però no cada
dia. Els docents de bressol tenen un gran desgast físic per atendre els
infants, l’augment de ràtio i la
reducció de suport al migdia agreujarà aquest desgast.
Altres Ajuntaments ho han aplicat,
sí, però sovint la realitat a comarques
és que força infants van a casa a dinar, a Barcelona ciutat pràcticament la
totalitat estan al migdia a l’escola.
Si una mestra té una ràtio que la supera,
al marge de la seva vàlua professional, haurà d’ empescar-se-les per fer la
feina i no precisament amb el model de calma i acompanyament que els infants
necessiten. Com es fa? Miracles,... no.
La necessària atenció a tots, justifica que si cal, es posi els infants “en
cadena”, se’ls deixi de tractar com a persones i se’ls atengui com a números a
qui cal nodrir, netejar i sobretot, ensinistrar a obeir. Parlem d’atendre al mig dia, dinar i higiene, a 40 infants de 2 anys, o a 26 de 1 any ,
entre 3 adults,!!.... i a l’hora de dormir, a 40 o 26 infants entre 1 sola
persona !!!.... On queda l’acompanyament progressiu de l’autonomia dels
infants, el model de calma i bones pràctiques dels seus referents adults a
l’escola?
Les escoles públiques atenem una
diversitat d’infants molt àmplia. Infants amb necessitats educatives especials,
al·lèrgies i intoleràncies més o menys severes, saluts fràgils, entorn socials
de risc,.... podrem seguir? Aquestes diversitats impliquen en molts casos una
feina i/o una càrrega de treball afegida
i sobretot una gran responsabilitat pel
risc que pot patir l’infant.
Amb aquestes mesures, no
només queda en entredit la continuïtat
dels projectes educatius dels centres,
sinó que l’Ajuntament ens posa en una situació greu de fragilitat, posa els
infants en perill.
Demanem a
l’Ajuntament la retirada d’aquestes
mesures.
Escoles Bressol
Municipals de Nou Barris
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada